Alakul a botrány: saját magára szabatná a szabályokat az Alpine – videóval

Újra áll a bál a Forma–1-ben: a nagy hatalmú Renault-csoport Alpine versenycsapata nem tud lépést tartani más istállókkal, ezért a szabályok megváltoztatását követeli. A konkurencia azonban ehhez nem járulna hozzá. Mi lehet a kiút?

Max Verstappen és a Red Bull Racing fölénye nyomasztó. Nyomasztó a riválisoknak és nyomasztó a száguldó cirkuszt szervező Nemzetközi Automobil Szövetségnek (FIA) is. Változások után kiált ez a helyzet!?

Az új jelmondat a királykategóriában így hangzik: „A szabályok nem felelnek meg az Alpine-Renault-nak, ezért hozzájuk kell igazítani azokat!”

Az ironikus mondás (nem a Renaul-val) még azokból az időkből származik, amikor a Ferrari a Forma–1 szent tehenének számított, és a FIA gyakran szemet hunyt, amikor a Scuderia „rugalmasan” kezelte a szabályokat. A többi istálló versenyzői meg értetlenkedtek, hogy a Ferrari olyan eszközökhöz nyúlhatott, amelyek a többiek számára tabuk voltak. De azóta sok idő eltelt, más szelek fújdogálnak.

A mostani eset előzménye: a részben állami tulajdonban lévő francia autógyár azt kérte az FIA-tól, hogy engedélyezzék a hibrid motorok felülvizsgálatát, ami tulajdonképpen a 2026-os új motorszabályzatig be van fagyasztva. A francia konstrukció ugyanis 30 lóerővel kevesebbet tud, mint a három fő versenytársa, a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull motorjai. Ez az Alpine számára nem tolerálható lemaradást jelent.
(A YouTube-on nézze meg, hogy a Hungaroringen Gasly és Ocon tudott önállóan, motorprobléma nélkül is gondot okozni...)

Az FIA igencsak készséges volt, hogy foglalkozzon az üggyel. És nemcsak azért, hogy izgalmasabbá tegyék a királykategóriát, hanem annak okán is, mert tartanak tőle, hogy a Renault elveszíti a kedvét, és kiszáll a Forma–1-ből, ami gazdasági szempontból katasztrofális következményekkel járna.

Ezért a F1 felügyelő hatósága akár arra is hajlandó lenne, hogy felfüggessze a saját maga által meghozott szabályokat. Ez ugyanis arról rendelkezik, hogy a motorokhoz csak bizonyíthatóan problémák kezelése miatt lehet hozzányúlni, nem a teljesítmény fokozása érdekében.

Az FIA azonban nem dönthet saját szakállára, szüksége lenne a másik három gyártó beleegyezésére. És persze itt van a probléma... Eddig a kompromisszum a másik három motorszállító hajlandóságán bukott meg, logikus módon nem akarják feladni a nehezen megszerzett technikai előnyüket csak azért, mert a Renault-nál nem végeztek jó munkát.

„A FIA egy katasztrófát kockáztat, ha a motorok összehangolását célzó intézkedések a teljesítmény-egyensúlyba torkollnak” – figyelmeztet Toto Wolff, a Mercedes F1-es főnöke. Ez a sportág azért hiteles, mert nagyon keményen kell dolgozni ahhoz, hogy sikeres legyél. Nem tehetünk kivételt senki kedvéért sem!”

A Red Bull főtanácsadója, Helmut Marko a SPORT1 nevű német oldalnak így magyarázta az álláspontjukat: „Mi alapvetően nem lennénk a Lex-Reanult ellen, de egyértelműen be kell bizonyítaniuk, hogy a meglévő teljesítménykülönbség valóban jelentős. 

A FIA-nak meg azt kell biztosítania, hogy olyan intézkedéseket hoz, ami nem okoz hátrányt a többieknek. Mivel ilyen garanciát eddig nem kaptunk, egyelőre holtpontra jutott az ügy.

Marko így folytatja: „Megértem az Alpine problémáit. Nem csak a motor teljesítményéről van szó. Ha túl nagy a teljesítményhiány, akkor kompromisszumokat kell kötni az autó beállításával, hogy kompenzálják a sebesség hiányát az egyenesekben, ami akár három tizedes veszteséget is jelenthet. Ez pedig az autó irányíthatóságának a rovására megy.”

Ez azt jelenti, hogy a Renault autóinak rendkívül kis szárnyakkal kell futnia, hogy végsebességben tartani tudja a többiekkel a tempót. A kis leszorítóerő miatt azonban az autó jobban csúszik a kanyarokban. Ez nagyobb terhelést jelent a gumiknak, amelyek így hamarabb túlmelegednek és gyorsabban elhasználódnak.

A Sky szakértője, Ralf Schumacher meg van győződve arról, hogy végül a sorozat érdekeit szolgáló megállapodás születik. A hatszoros GP-győztes a SPORT1-nek azt mondta: 

Lesz kompromisszum, ebben biztos vagyok. Végső soron a sportág java fontosabb, mint az egyes csapatok aggodalmai.

Még hírek a Forma–1-ből