Hirdetés

A bíróság szerint Felipe Massa saját hibái miatt veszítette el a bajnoki címet

Massa a 2008-as vb-címet követeli
Massa a 2008-as vb-címet követeli - Fotó: IMAGO
A bíróságon elhangzottak szerint Felipe Massa, a Ferrari egykori pilótája „nagyon gyengén teljesített” a 2008-as Szingapúri Nagydíjon, a hírhedt „Crashgate” botrány helyszínén, ami a futamgyőzelmébe és végső soron a világbajnoki címébe került.
Hirdetés

A 44 éves brazil pilóta jogi lépéseket tett egy állítólagos összeesküvés miatt, amely szerinte megfosztotta őt a bajnoki címtől, amit végül Lewis Hamilton nyert meg a McLarennel. Massa, aki 2017-ben vonult vissza a Formula–1-ből, szerdán személyesen is megjelent a londoni Legfelsőbb Bíróságon a háromnapos meghallgatás első napján. A brazil pilóta körülbelül 64 millió fontot és annak kamatait követeli a sportág korábbi vezetőjétől, Bernie Ecclestone-tól, a Formula–1-től és a Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA).

Hirdetés

Massa vezette a szingapúri versenyt, amikor a Renault pilótája, Nelson Piquet Jr. szándékosan a falnak ütközött, hogy beküldjék a biztonsági autót. Ez csapattársának, Fernando Alonsónak kedvezett, aki a 15. helyről indulva végül megnyerte a futamot. A Ferrari a biztonsági autós fázis alatt hívta ki Massát a boxba, de a szerelők elrontották a kiállást, aminek következtében a brazil a mezőny végére esett vissza, és pontot sem szerzett.

David Quest, Ecclestone ügyvédje azzal érvelt, hogy Massa és a Ferrari hibái, nem pedig Piquet balesete vezettek ahhoz, hogy a pilóta lemaradt a bajnoki címről.

Massa ügye egy 2023-as interjún alapul, amelyet Ecclestone az F1 Insidernek adott. Ebben a korábbi F1-vezér azt állította, hogy ő és az FIA akkori elnöke, Max Mosley is tudták, hogy Piquet szándékosan okozta a balesetet, de nem tettek semmit, hogy „megvédjék a sportágat és megmentsék egy hatalmas botránytól”. Quest szerint a kedden 95. életévét betöltő Ecclestone „nem emlékszik arra, hogy ezt az interjút adta volna”.

Hirdetés

Az alperesek azzal védekeznek, hogy Massa már 2008-ban és 2009-ben is elegendő információval rendelkezett a perindításhoz, ezért az ügyet el kellene utasítani elévülés miatt. Massa ügyvédei azonban azt állítják, hogy a brazil pilóta csak az Ecclestone-interjú megjelenése után szerzett tudomást mindenről, ami a per megindításához szükséges volt.

Hamilton végül a szezon utolsó futamán, Massa hazai versenyén, Brazíliában biztosította be a bajnoki címet, miután az utolsó körben megelőzte a Toyotával versenyző Timo Glockot az ötödik helyért. Massa megnyerte a futamot, de ez már nem volt elég a végső győzelemhez.

Mi is történt a „Crashgate” botrány során?

Massa a pole pozícióból indulva vezette a legelső Szingapúri Nagydíjat, amikor a 14. körben Piquet szándékosan a falnak csapta autóját a 17-es kanyarban, előidézve a biztonsági autós fázist. Ez Alonsónak kedvezett, aki a riválisainál korábban ejtette meg a boxkiállását. A biztonsági autó mögött a Ferrari elrontotta Massa kerékcseréjét: a pilóta úgy hajtott ki a boxból, hogy a tankolócső még az autóján volt, és közben fellökött egy szerelőt. A mezőny végére esett vissza, és végül a 13. helyen, pont nélkül fejezte be a versenyt. A harmadikként célba érő Hamilton ezzel hét pontra növelte előnyét Massával szemben a bajnokságban.

Hirdetés

Piquet akkoriban „egyszerű hibának” nevezte a balesetet. Miután azonban a Renault a 2009-es szezon közben menesztette, elárulta, hogy a csapat kérte meg a szándékos ütközésre. A vallomása nyomán indított vizsgálat eredményeként a Renault csapatfőnökét, Flavio Briatorét és technikai igazgatóját, Pat Symondsot több évre eltiltották az F1-től. Alonsót felmentették a vádak alól, az FIA nem talált bizonyítékot arra, hogy tudott volna a tervről.

Legfrissebb videók
Hirdetés