A bíróság szerint Felipe Massa saját hibái miatt veszítette el a bajnoki címet
A 44 éves brazil pilóta jogi lépéseket tett egy állítólagos összeesküvés miatt, amely szerinte megfosztotta őt a bajnoki címtől, amit végül Lewis Hamilton nyert meg a McLarennel. Massa, aki 2017-ben vonult vissza a Formula–1-ből, szerdán személyesen is megjelent a londoni Legfelsőbb Bíróságon a háromnapos meghallgatás első napján. A brazil pilóta körülbelül 64 millió fontot és annak kamatait követeli a sportág korábbi vezetőjétől, Bernie Ecclestone-tól, a Formula–1-től és a Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA).
Massa vezette a szingapúri versenyt, amikor a Renault pilótája, Nelson Piquet Jr. szándékosan a falnak ütközött, hogy beküldjék a biztonsági autót. Ez csapattársának, Fernando Alonsónak kedvezett, aki a 15. helyről indulva végül megnyerte a futamot. A Ferrari a biztonsági autós fázis alatt hívta ki Massát a boxba, de a szerelők elrontották a kiállást, aminek következtében a brazil a mezőny végére esett vissza, és pontot sem szerzett.
David Quest, Ecclestone ügyvédje azzal érvelt, hogy Massa és a Ferrari hibái, nem pedig Piquet balesete vezettek ahhoz, hogy a pilóta lemaradt a bajnoki címről.
Massa ügye egy 2023-as interjún alapul, amelyet Ecclestone az F1 Insidernek adott. Ebben a korábbi F1-vezér azt állította, hogy ő és az FIA akkori elnöke, Max Mosley is tudták, hogy Piquet szándékosan okozta a balesetet, de nem tettek semmit, hogy „megvédjék a sportágat és megmentsék egy hatalmas botránytól”. Quest szerint a kedden 95. életévét betöltő Ecclestone „nem emlékszik arra, hogy ezt az interjút adta volna”.
Az alperesek azzal védekeznek, hogy Massa már 2008-ban és 2009-ben is elegendő információval rendelkezett a perindításhoz, ezért az ügyet el kellene utasítani elévülés miatt. Massa ügyvédei azonban azt állítják, hogy a brazil pilóta csak az Ecclestone-interjú megjelenése után szerzett tudomást mindenről, ami a per megindításához szükséges volt.
FIA delivers fierce response to Massa's 2008 title claim:
— This is Formula 1 (@ThisIsFormu1a1) October 29, 2025
— The FIA's legal team has issued a strong rebuttal to Felipe Massa's claim regarding the 2008 Singapore Crashgate case, describing it as both torturous and overly ambitious. The case is set to enter a crucial phase in… pic.twitter.com/Me4RHEwBO5
Hamilton végül a szezon utolsó futamán, Massa hazai versenyén, Brazíliában biztosította be a bajnoki címet, miután az utolsó körben megelőzte a Toyotával versenyző Timo Glockot az ötödik helyért. Massa megnyerte a futamot, de ez már nem volt elég a végső győzelemhez.
Mi is történt a „Crashgate” botrány során?
Massa a pole pozícióból indulva vezette a legelső Szingapúri Nagydíjat, amikor a 14. körben Piquet szándékosan a falnak csapta autóját a 17-es kanyarban, előidézve a biztonsági autós fázist. Ez Alonsónak kedvezett, aki a riválisainál korábban ejtette meg a boxkiállását. A biztonsági autó mögött a Ferrari elrontotta Massa kerékcseréjét: a pilóta úgy hajtott ki a boxból, hogy a tankolócső még az autóján volt, és közben fellökött egy szerelőt. A mezőny végére esett vissza, és végül a 13. helyen, pont nélkül fejezte be a versenyt. A harmadikként célba érő Hamilton ezzel hét pontra növelte előnyét Massával szemben a bajnokságban.
Piquet akkoriban „egyszerű hibának” nevezte a balesetet. Miután azonban a Renault a 2009-es szezon közben menesztette, elárulta, hogy a csapat kérte meg a szándékos ütközésre. A vallomása nyomán indított vizsgálat eredményeként a Renault csapatfőnökét, Flavio Briatorét és technikai igazgatóját, Pat Symondsot több évre eltiltották az F1-től. Alonsót felmentették a vádak alól, az FIA nem talált bizonyítékot arra, hogy tudott volna a tervről.