Hirdetés

Forradalom a Forma–1-ben: új szabályok, új előzési dinamika 2026-tól

Először a szezon előtti teszteken láthatjuk az új autókat
Először a szezon előtti teszteken láthatjuk az új autókat - Fotó: IMAGO
A 2026-os Forma–1-es szabályrendszer forradalmi változásokat hoz az autók technológiájában és az előzések dinamikájában, az elektromos energia nagyobb szerepével és a pilóták technikai tudásának előtérbe kerülésével.
Hirdetés

A 2026-os Forma–1-es szezonban egy teljesen új szabályrendszer debütál, amely a Williams csapatfőnöke, James Vowles szerint alapjaiban változtatja meg az előzések dinamikáját, és a technikai tudást helyezi előtérbe a versenyzői segédeszközökkel szemben.

Hirdetés

A bajnokság történetének talán legnagyobb szabályváltozása előtt áll, amely a karosszériát és az erőforrást egyaránt érinti. A jövőben sokkal nagyobb hangsúlyt kap az elektromos energia, amely közel 50-50 százalékos arányban oszlik meg a belső égésű motorral. Emellett az autók könnyebbek és kisebbek lesznek, hogy javuljon a kerék a kerék elleni küzdelem és az előzések minősége.

A Szingapúri Nagydíj előtti sajtótájékoztatón Vowles így nyilatkozott a témáról:

Az előzés más lesz, de továbbra is lesz rá lehetőség, csak másképp, mint ahogy most megszoktuk. A pilóták először kipróbálták, és nem találták nagyszerűnek. Másodjára már érdekesnek, a harmadik-negyedik alkalomra pedig már igazán belejöttek. Rájöttek, hogy teljesen más módon lehet optimalizálni a rendszert, és meglátták, hogyan lehet előnyt kovácsolni belőle. Ebből a szempontból szerintem érdekes lesz, és úgy gondolom, növelni fogja az előzések számát, csak nem azokon a helyeken, ahol most megszoktuk

– mondta a Williams csapatfőnöke.

Hirdetés

A jelenlegi szabálytervezet alapján a pilótáknak sokkal több dolguk lesz a pilótafülkében. Nem gondolom, hogy ez rossz dolog. Úgy vélem, azok kerülnek majd ki győztesen, akik teljes mértékben uralják az autót és annak viselkedését, és képesek a megszokott kereteken kívül gondolkodni. A különbség abban rejlik, hogy egyetlen féktáv alatt szinte teljesen fel lehet tölteni az akkumulátort, de egyetlen egyenesben ki is lehet meríteni. Ez teljesen más dinamikát teremt a mostanihoz képest

– mondta Vowles.

Mikor láthatjuk először a pályán az új autókat?

Hogy pontosan hogyan fog kinézni a 2026-os szezon, az még nagyrészt ismeretlen, mivel a csapatok még fejlesztik az autóikat. Először a szezon előtti teszteken láthatjuk őket a pályán, amelyekből hármat is terveznek a következő év elejére. Január 26. és 30. között egy ötnapos privát tesztet tartanak Barcelonában, majd két különálló háromnapos teszt következik Bahreinben a márciusi, melbourne-i szezonnyitó előtt.

Az FIA további részleteket osztott meg

Hirdetés

Nikolas Tombazis, az FIA technikai igazgatója szerint még túl korai a 2026-os szabályok teljes részleteit nyilvánosságra hozni, de néhány betekintést engedett abba, hogyan fognak teljesíteni az autók.

Az autók esetében a fő cél, hogy könnyebbek és hatékonyabbak legyenek. Jelentősen rövidebbek és keskenyebbek lesznek, így mozgékonyabbá válnak. Az erőforrás oldalon közel 300 százalékkal több elektromos energiánk lesz, ami ellensúlyozza a belső égésű motor teljesítménycsökkenését. De nem akartuk, hogy az elektromos energia csak egy rövid löketet adjon, hanem azt szeretnénk, hogy az egyenesekben is segítse az autót

– mondta Tombazis.

Tombazis hozzátette, hogy az FIA az első és hátsó szárnyak aerodinamikai rendszereit is variálhatóvá tenné a körök és a verseny különböző pontjain.

Nagyon egyértelmű céljaink lesznek a követés közbeni aerodinamikai veszteségekre vonatkozóan. Úgy érezzük, a jelenlegi autókkal tettünk egy lépést előre, de még nem tartunk ott, ahol szeretnénk. Ezen a téren még egy lépést kell tennünk. Amit 2026-ra teljesen megváltoztatunk, az az, hogy minden egyes autó aktív aerodinamikával fog rendelkezni. Tehát lesz egy aktív elemekkel ellátott első szárny és egy aktív hátsó szárny, amelyek lényegében két üzemmódban fognak működni

– folytatta Tombazis, majd hozzátette:

Amikor az autó kanyarodik, viszonylag magas leszorítóerővel fog rendelkezni, majd az egyenesben alacsony légellenállású beállításra vált. A versenyzők képesek lesznek váltani e két üzemmód között. A légellenállás-csökkentés tehát minden autó számára folyamatosan elérhető lesz, az előzések megkönnyítésére pedig a hátul haladó autó számára egy állítható, extra teljesítményt biztosító üzemmód áll majd rendelkezésre.

Legfrissebb videók
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés