Méltatlanul elfelejtette a hazai autósport Cserkutit

A rendszerváltás előtti időszakban, az úgynevezett átkosban a hazai autósport legnagyobb alakjai közé tartozott Cserkuti József. A héten, 75 éves korában elhunyt egykori raliversenyzőről azt mondják, hogy rossz korba és helyre született 1947. december 7-én – ha tőlünk néhány száz kilométerrel nyugatabbra látja meg a napvilágot, ma az egész világ ismeri a nevét.

Kivételes autóversenyző volt, negyed évszázados pályafutása során mintegy 450 serleget nyert és 27-szeres magyar bajnok, később csapatvezetőként is bizonyított. Cserkuti Öcsi, ahogyan mindenki ismerte, sportolói karrierjét több száz győzelemmel, és ami legalább ilyen fontos, komolyabb baleset nélkül zárta le 48 éves korában. Az utóbbi esztendőkben távolabb került a hazai autósporttól, visszavonulása után, a ’90-es évektől a fiával távirányítású versenyautókkal foglalkozott, épített, abban is megtalálta az örömöt.

Többek között erről is beszélt az utolsó tv-interjújában, amelyet tavaly év végén Dömsödi Gábornak adott a YouTube-csatornán látható AutóQ-ban.

– Sajnos már akkor rossz állapotban volt. Látszott rajta, össze kellett szednie magát, hogy válaszoljon a kérdéseimre. Tudtam, hogy beteg, de azt hittem, abban bíztam, hogy rendbe fog jönni – mondta Dömsödi.

Több évtizedes barátság volt a riporter és az autóversenyző között, a 80-as évek végétől közös autós műsorban is szerepeltek. Az 1989-ben indult, Dömsödi vezette Autó2-ben Cserkuti is tesztelte a kocsikat. Persze elsősorban a komolyabb gépeket, ment például Z1-es BMW-vel a Hungaroringen. Az első adásban a Trabant, a Maruti és a kis-Polski összehasonlító tesztje volt, és bármilyen hihetetlenül is hangzik, de előtte még nem vezetett Trabantot.

– Bemondó kolléganőmnek, Endrei Juditnak kellett megtanítania őt, elmagyarázni, hogyan kell váltani az NDK-s népautót – árulta el a műsorvezető. – Persze vérprofi volt, nem kellett sokáig oktatni, szinte egyből ment neki minden. Cserébe Öcsi beültette Jutkát az M3-as BMW versenyautójába, mondta, indítsa be. A kocsi hangjától Judit úgy megijedt, hogy mind felnevettünk. Nem kinevettük, csak olyan ösztönös nevetés kapott el minket.

Dömsödi szerint a ralilegenda amúgy végtelenül szerény, kedves, amolyan galamblelkű ember volt. Talán ezért sem jutott itthon a szövetség csúcsára.

– Méltatlanul elfelejtette a hazai autósport Cserkutit, és ez szerintem fájt neki. Sokkal jobban ki kellett volna használni azt a tapasztalatot, tudást, amivel ő rendelkezett – véli az újságíró.

Pótolhatatlan veszteség
Cserkuti József halálhírét a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) új elnöke, Szujó Zoltán jelentette be, aki megemlékezésében azt írta: „Pótolhatatlan veszteség érte a magyar autósportot. Elment Cserkuti József. Káprázatosan tehetséges hegyi menő, kiváló túraautó-versenyző, később nagyszerű csapatfőnök. Aktív szerepe volt az Astra Kupa létrehozásában, amely márkakupában rengetegen ismerkedhettek meg az autóversenyzéssel és indíthatták el pályafutásukat.”

EZT OLVASTA MÁR?