1994: Pénzéhségből órákig titokban tartották Senna halálát? (megfejtés 10/8.)

Hiába vannak nála eredményesebb versenyzők a Forma–1 történetében Ayrton Senna mindmáig a királykategória leglegendásabb alakja. Legendává emelték a sikerei, a személyisége, a karizmája, és legendává emelte a halála is…

Az 1994-es San Marinó-i nagydíj talán a szakág legsötétebb hétvégéjeként szerepel az F1 históriás könyvébe. Már a szombati edzésen is történt egy tragédia: a Sennával egyidős, de mégis csupán 33 évesen a Forma–1-ben bemutatkozó Roland Ratzenbergert érte utol a kaszás. Az osztrák pilóta a Villeneuve-kanyar felé tartott, amikor az első szárnya letört, és az autó 320-as tempóval csapódott be. Utóbb megállapították, hogy a nehézségi erők csúcsértéke 500 G volt a hirtelen lassulásnál, ennél nagyobb értéket sem előtte, sem azóta nem mértek az F1-ben!

Másnap – május 1-jét írtunk – Senna bevallottan balsejtelmekkel ült be az autójába, nagyon megviselte Ratzenberger halála. A versenyt az első rajtkockából kezdhette a brazil, de egy start utáni baleset miatt hamar beküldték a safety cart, ami csak a hatodik kör elején állt ki. A mezőny újra nekilendült, a közvetlenül Senna mögött haladó Michael Schumacher szerint úgy tűnt, gondok vannak a Williams kormányozhatóságával. A katasztrófa aztán a következő körben következett be, a Tamburello-kanyarban Senna autója letért a pályáról, és a szűk bukóteret átszelve, 200 feletti sebességgel a falnak vágódott.

A becsapódástól valósággal szétrobbanó autó egyik kereke fejbe találta a szerencsétlen pilótát, két másik alkatész pedig átszúrta a sisakját. Máig folyik a vita, mi okozta a tragédiát. A meghegesztett kormányrúd eltörése? A safety car mögött eltöltött hosszú idő miatt lecsökkent keréknyomás? Esetleg vezetői hiba? Vagy ezeknek valamifajta kombinációja?

Egy biztos: a helyszínre érkező orvosok szerint mindhárom sérülés önmagában is halálos volt, s Ayrton Senna alighanem már a pályán életét vesztette. Az is tény, hogy halálát csak négy órával később jelentette be a Maggiore kórház hivatalos közleményében.

Sokakban felmerült az azóta sem cáfolt gyanú, hogy a Forma–1 (akkori) fura ura, Bernie Ecclestone rendezte úgy, hogy a halálhírt csak a futam leintése után jelentsék be. Ha ugyanis azonnal közlik, le kellett volna fújni a versenyt, és akkor oda az üzlet.

Márpedig Bernie jelmondata mindig is az volt: a biznisz mindenek felett...

A megfejtésben kilencedikként következő képet és a hozzátartozó sztorit itt találja.

A rejtvény megfejtéseinek korábbi részei