Ez állhat Leclerc hungaroringi küszködésének hátterében – a telemetria lebuktatta a Ferrarit?
)
A monacói pilóta a hétvége meglepetéseként szerezte meg a pole pozíciót a Hungaroringen, és a verseny első felében remek tempót diktált, magabiztosan tartva vezető helyét. Ám a második kerékcserét követően minden megváltozott: Leclerc látványosan leszakadt az élmezőnytől, és nemcsak a McLarenekkel, de még George Russell-lel szemben sem tudta tartani a lépést. Végül csalódottan, a negyedik helyen ért célba.
A rádión frusztráltságát nyíltan szóvá is tette a futam közben: „Ez hihetetlenül frusztráló. Minden versenyképességünket elveszítettük, egyszerűen csak hallgatnotok kellett volna rám! Én találtam volna más módot is a problémák menedzselésére. Most viszont vezethetetlen az autó. Csoda lesz, ha dobogóra állunk…” – szólt mérnökéhez, Bryan Bozzihoz.
A Ferrari szerint a tempóvesztés okát a kasztni állapotában kell keresni.
„A helyzet elég furcsa volt, mivel az első 40 körben kontroll alatt tartottuk a versenyt. Az utolsó etap viszont katasztrófa lett – nagyon nehéz volt vezetni az autót, egyensúly nem volt, és őszintén szólva még nem tudjuk pontosan, mi történt” – magyarázta Fred Vasseur. „Ki kell vizsgálnunk, hogy esetleg valami megsérült-e a kasztnin. Egy ponton már azt gondoltuk, be sem tudjuk fejezni a versenyt.”
George Russell, a Mercedes versenyzője ugyanakkor egészen más megközelítéssel állt elő. Szerinte a Ferrari valószínűleg túl alacsony hasmagassággal próbált versenyezni, ami túlzott kopást okozhatott a padlólemez kopóelemén. A kizárás elkerülése érdekében a csapat az utolsó etapra kénytelen lehetett megnövelni a guminyomást, ezzel viszont jelentősen csökkent a teljesítmény.
Láttam, mennyire lassú volt, szóval feltételezem, valami nem volt rendben. Mi arra gondolunk, hogy a padlólemez kopása miatt kellett megemelniük a guminyomást, és egy olyan motormódot használtak, ami visszafogta őket az egyenesekben.
Amikor szembesítették a Ferrari kasztnis magyarázatával, nevetve így reagált: „Nem fogják elárulni neked, hogy közel voltak a szabálytalansághoz! Mi viszont csak a köridők és az általuk használt motormód alapján tudunk következtetni.”
Russell sejtését a telemetriai adatok is megerősíteni látszanak. A verseny kilencedik körében Leclerc utasítást kapott a versenymérnökétől, hogy váltson az úgynevezett „FS1” motormódra – valószínűleg az ERS beállításait változtatták meg, aminek következtében az autó végsebessége mintegy 280 km/órára esett vissza.
A 11-es kanyarban az autó padlólemeze továbbra is leért a pályára, ezért arra kérték a versenyzőt, hogy mérsékelje a tempót a szakaszon. Ez tovább lassította a monacóit, aki egyre jobban kiszorult a dobogós helyezésekért folyó csatából. A Ferrari valószínűsíthetően a verseny vége felé megemelte a guminyomást is, hogy megvédje az autó alját a túlzott kopástól – ez viszont jelentősen rontott a tapadáson és kezelhetőségen.
A verseny utolsó szakaszában Leclerc már körönként két másodperccel volt lassabb az élen haladó Oscar Piastrinál, és saját legjobb körénél is egy teljes másodperccel elmaradt — pedig azt még 70 kg-mal több üzemanyaggal teljesítette.
Érdemes megemlíteni, hogy Lewis Hamiltont a Kínai Nagydíjról utólag a kopóblokk túlzott elhasználódása miatt zárták ki az év korábbi szakaszában.