Féltette édesapja az F1-be beugró Baumgartner Zsoltot

Az is csak egy „átlagos” hétvégi napként indult Baumgartner Zsolt számára húsz évvel ezelőtt. Szombaton még nyugodtan ébredt fel hazánk első és eddig egyetlen Forma–1-es versenyzője. Aztán délelőtt csörrent a telefonja a Jordan csapat tesztpilótájának, hogy történt egy komoly baleset, Ralph Firman csúnyán összetörte magát és a versenyautóját a 2003-as Magyar Nagydíj szombati szabadedzésén. Baumgartner a Hungaroringre érve tudta meg, s derült ki, hogy vasárnap ő fog versenyezni az ír helyett.

„A napokban néztem vissza képeket, felvételeket arról a hétvégéről, és nem sok mindenre emlékszem. De ez azt jelenti, hogy jól sikerült kizárnom a külvilágot. Az első versenyen izgatott voltam. Természetesen édesapám is izgult, emlékszem, hogy azt mondta, vigyázzak magamra. A vasárnapi nagydíj előtt nem sokat aludtam, talán három-négy órát. Kavarognak az emberben a gondolatok ilyenkor, nem könnyű elvonatkoztatni ekkora horderejű pillanattól, hogy másnap pályafutása csúcsára érhet, F1-es autót vezethet” – emlékezett vissza Baumgartner.

Elsődleges célja az volt, hogy épségben végigmenjen a Magyar Nagydíjon és beérjen a boxba, de azt is szerette volna elérni, hogy a gyengébb csapatok (Minardi, Toyota) versenyzői előtt végezzen.

„Addig Forma–3000-es kocsikkal versenyeztem, az F1 más kávéház. Meglepő volt, hogy a rajtnál mennyire hirtelen lassul a mezőny az első kanyar előtt. A kerámiafékeket szokni kellett. Az első pár kör háború volt. Szerencsére sikerült kimaradni a csetepatéból – árulta el a 42 éves exversenyző. – Sajnos a hazai futamot nem sikerült befejezni, ki kellett állnom a 34. körben motorhiba miatt. A következő futamon, Monzában, az Olasz Nagydíjon már a 11. helyen intettek le.”

Baumgartner bizonyított, így a következő évet már a Minardi sofőrjeként versenyezte végig a Forma–1-ben. Ő lett az első közép- és kelet-európai autóversenyző, aki egész éves szerződést kapott az F1-ben. Aztán az Amerikai Nagydíjon megint történelmet írt, megszerezte az első magyar pontot a világbajnokságokon. Nyolcadikként ért célba Indianapolisban. A Minardi-csapat több mint két év után iratkozott fel az összetettbeli tabellára, s 2004-ben az volt az egyetlen pontja.

Baumgartner a mai F1-es versenyzők közül is sokakat ismer. A vasárnapi 38. Magyar Nagydíj (M4 Sport, 15) mezőnyében van egy ember, aki már akkor is versenyzett, amikor ő.

„Vicces lenne, ha vasárnap megint Fernando Alonso nyerne a Hungaroringen, akárcsak húsz éve, amikor én is bemutatkoztam” – tette hozzá lapunknak Baumgartner.