Napi tizenkét órát is dolgozik a csapata Max Verstappen F1-es sikeréért

Mindent megtesznek a Red Bull Racing tagjai, hogy a Forma-1-es csapat és/vagy a holland Max Verstappen világbajnok legyen idén. Akár tizenkét-tizennégy órát is dolgoznak naponta a siker érdelében/ Fotó: MTI/EPA/Mark Thompson
Erőltetett menet a Forma-1-es világbajnoki címért.

A Mercedes hétszeres vébéelsője, a brit Lewis Hamilton tizenöt futam után mindössze két ponttal vezet a trónkövetelő Max Verstappen előtt. Elképesztő csata várható a szezonból hátralévő hét nagydíjon (rögtön a vasárnapi Török GP-n), de a pilóták mellett a csapatok tagjai is fárasztó hétvégékre számíthatnak. A holland versenyző istállójánál, a Red Bull Racingnél például napi tizenkét, vagy akár tizennégy órás műszakokra, s hibázni nem lehet, mert a legapróbb bakin elúszhat a végső diadal.

– A versenynaptár bővítésével rengeteg a munka – utalt arra Daniel Drury, a „Vörös bikák” egyik mérnöke, hogy előfordul, egyhuzamban akár három F1-es hétvégét is rendeznek, tehát nincs idő a pihenésre.

Verstappen tisztában van vele, milyen sokat köszönhet a magánéletüket feladó szerelőknek / Fotó: GettyImages

Muszáj minél több nagydíjat rendezni, mivel a koronavírus-járvány miatt hatalmasat bukott a jogdíjtulajdonos. Tavaly 386 millió dolláros (120,5 milliárd forintos) veszteséget könyvelhetett el a sportág, vagyis kell a minél több futam, s ezt muszáj bírni erővel.

– Úgy gondolom, tizennyolc viadal bőven elég lenne. Ezzel a sok hétvégével csak tönkreteszik a családokat. Rengeteg a stressz, ami rendkívül káros az egészségre – emelte fel a hangját a feszített tempó miatt a brit Bernard Eclestone, a Forma-1 korábbi irányítója.

Persze, igyekeznek megfizetni az alkalmazottakat az alakulatok, a német Bild értesülései szerint a csapatfőnökök évi 3 millió eurót (1,1 milliárd Ft-ot), a mérnökök 70-100 ezer eurót (25,2-36 millió forintot), a technikusok 52 ezer eurót (18,7 millió Ft-ot), a szerelők pedig 43 ezer eurót (15,5 millió forintot) keresnek. Csak összehasonlításul: a magyar nettó átlagkereset 293 ezer Ft.

– Nem tartom jó ötletnek a több mint húsz GP-t idényenként. Tudom, hogy sokat számít a pénz, de a szerelőkre is gondolni kell – állt ki a munkatársai mellett korábban Verstappen. – A főnökök szombaton vagy vasárnap odarepülnek a helyszínre, aztán a leintést követően mennek haza. Nyilván ők évi harminc versenyt is kibírnának. Ám a szerelőkre senki sem gondol. Rögtön be is nyújthatják a válási keresetet...

Rendkívül feszes a program

Hétfő: repülés a helyszínre, érkezés a szállodába

Kedd: elkezdődik a munka, a motorhone-ok, a garázsok összeszerelése, felkészítése, összesen tizenkét órát dolgoznak az emberek

Szerda: hasonló a folyamat és a munkaidő, mint az előző nap

Csütörtök: elkezdődik az autók összerakása, beállítása, gyakran több mint 14 órás, megfeszített munkával

Péntek és szombat: szabadedzések, időmérő edzés, legalább tizenkét órát töltenek a pályán a szakemberek

Vasárnap: verseny, majd a teljes felszerelés szétszedése, reggeltől késő estig munka van

Hétfő: kijelentkezés a szállodából, visszaút, vagy irány a következő nagydíj helyszíne

Kiderült, hogy a csapatfőnökök átlagosan 3 millió eurót (1,1 milliárd forintot) vihetnek haza évente, míg a mérnökök jussa 70 ezer és 100 ezer euró között mozog (ami átváltva kb. 25,4 millió és 36,4 millió forint).

Egy átlagos F1-es szerelő egy évre 43 ezer eurót, azaz valamivel több mint 15,6 millió forintot kap, míg a technikusok évi bére 52 ezer euró, majdnem 19 millió forint.